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Museums and Web 2.0 : Some Thoughts About Authority, Communication, Participation and Trust

  • Many museums want to use Web 2.0 applications or feel the pressure to do so. In doing so, they might encounter a significant problem as Web 2.0 is based on the notion of radical trust and unrestricted, equal participation, two concepts that are contrary to the museum’s traditional concepts of authority, communication and participation because until recently this institution used to be in total control of its content. The crucial question is how much control of its content the museum can afford to lose regarding the fact that it highly depends on its reputation and has to justify its trustworthiness. The paper analyses the role of authority, its influence on traditional and future museum communication and its effects on participation and trust. The challenge for the museum is to find a way to cede authority and control over content without losing its status as a trustworthy institution and to open up for social media and user participation in order to attract new audiences and maintain existing ones.
  • Viele Museen haben das Bedürfnis oder verspüren den Zwang, Web-2.0-Anwendungen einzusetzen. Dabei stehen sie vor einem Problem, denn Web 2.0 basiert auf dem Prinzip des radikalen Vertrauens und unbeschränkter, gleichberechtigter Teilhabe, zwei Konzepte, die konträr zu den traditionell ausgerichteten Auffassungen zu Autorität, der Kommunikation und der Partizipation im Museum stehen. Denn bis vor kurzem hatte diese Institution die totalen Kontrolle über ihre Inhalte. Die kritische Frage ist, wie viel Kontrolle über seine Inhalte das Museum aufgeben kann und will, vor allem vor dem Hintergrund, dass die Institution Museum stark abhängig ist von ihrer Reputation und dem Vertrauen, das sie genießt. Der Beitrag untersucht die Rolle von Autorität, ihrem Einfluss auf die traditionelle und künftige Museumskommunikation und den Auswirkungen auf Teilhabe und Vertrauen. Die Herausforderung für das Museum besteht darin, Autorität und Kontrolle über seine Inhalte teilweise aufzugeben und damit über die Social Media und Benutzerbeteiligung neue Zielgruppen zu erschließen ohne die bestehenden zu verlieren.

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Metadaten
Author: Werner SchweibenzGND
URN:urn:nbn:de:bsz:576-opus-9178
Document Type:Article
Language:English
Date of Publication (online):2011/02/15
Release Date:2011/02/15
Tag:Museum 2.0; Museumskommunikation
Communication; Museums; Participation; Trust; Web 2.0
GND Keyword:World Wide Web 2.0; Museum; Besucherverhalten
Page Number:15 Seiten
Source:In: Handbook of Research on Technologies and Cultural Heritage: Applications and Environments
Catalogue entry:1653185031
Zitierlink:https://swop.bsz-bw.de/762
Licence (German):License LogoUrheberrechtlich geschützt